2016 Május

Porosra érkezés utolso percei mindig izgalommal töltenek el...Ott lesz Smiley,ahol legutobb hagytuk,a sarga bojàjàn  ringatozva? Milyen àllapotban talaljuk? Esetleg idegenek jartak-e rajta?Jo pàr kérdés...amire csak a megérkezés utàn kapunk valaszt..Hala istennek,a hajot jo àllapotban talàltuk,betörésnek,beàzàsnak,penésznek nyoma sem volt.

Az elsö lépés a hajora érkezés utàn mindig a dinghy felfujàsa,ugyanis ez jelenti szàmunkra az összekötö kapcsot a szàrazfölddel.Dinghy nélkül kimozdulni Smileyröl eléggé körülmenyes,hivni kell egy vizitaxit,ami teljesen egyéni tarifa szerint (attol függöen,milyen làbbal kelt aznap a taxis :D )  kivisz a szàrazföldre...elkészült a dinghy,mehettünk ki a partra kipakolni a kocsibol és elkezdhettük a csomagokat behordani a dinghyvel Smileyre...

Ezzel kezdetet vette " hajos " életünk.

2016.05.03

Majus elsö napjaiban szerencsesen megerkeztünk Görögorszagba,Poros szigetére.Az ide latogato a sziget és a szarazföld között egy kb. 300 m széles csatornat talal,aminek a közepén ringatozik Smiley mar lassan 4. éve.
A szarazföldi oldalon fekvö Galatasrol vizitaxival juthatunk at a szemközt fekvö Poros varosaba (ld.a képet )
A sziget két reszböl all, Szféria vulkanikus felsziget, melyet egy vékony földnyelv köt össze a 31 km2 nagysagu  föszigettel, Kalavriaval.

Itt talalhato az antik Posseidon templom romja.Gyalogosan nagy tura, érdemes kismotort vagy autot bérelni hozza. A szigetre jellemzö a sürü Pinea erdö valamint olajfakat, citrusféléket nevelnek. A sziget leginkabb az atheniak hétvégi kirandulohelye, hiszen Pireusbol könnyen elérhetö komp vagy szarnyashajo segitségével.
Poros varosa rendkivül idili a tipikusan görög stilusu hazaival, lépcsöjével és rengeteg macskajaval. :)
A kikötöi rész tavernakkal van tele,amelyeket az ide latogato hajosok elöszeretettel élveznek.Ha utunk ide vezérel ,érdemes felkeresni a varoska felett talalhato templomtornyot,ahonnan gyönyörü kilatas nyilik az egész öbölre.
Gyalog vagy helyi buszjarattal eljuthatunk Monastiribe,ahol egy ma is müködö  800 éves multtal rendelkezö kolostor életébe pillanthatunk be.
Poroson nincs igazan természetes strand ,mert meredek sziklafalak hataroljak el a tengertöl,de Porostol kb. 15 percre talalhato a "Russion bay " ahol finom, homokos part varja a fürdözöket.

Insider tipp :a kikötö oldalaban levö Allotino tavernaban finomakat ehetünk kedvezö aron.

Egynapos kirandulast mindenképp megér.

2016.05.07

Korabbi görögorszagi tartozkodasaink soran màr kerestük a megfelelö hajokiemelö helyet,ahol Smileyt a vizröl a szàrazföldre tudnànk rakatni es pàr honapos munkàval a sajàt izlésünkre-kivànsàgunkra tudnànk formàlni. Tavaly szeptemberben végül meg is talaltuk Kiladan a Lekkas nevü kiemelöhelyet, ahol igéretet kaptunk màjusra a hajo kiemelésére.Sok kiemelöhelyet megnéztünk,de sajna a legtöbb mono -egytestü hajokra van specializalodva...Smiley viszont katamaràn-azaz kéttestü...
A kiemelöhelyröl késöbbiekben még emlitést teszünk :D

A hajo Poroson, a kiemelöhely Kiladan...hàt ez pofon egyszerü, el kell indulni a hajoval Porosrol Kiladara...a valosàg azonban nem ilyen egyszerü... azonnal fontossàgi sorrend alapjàn  listairàsba kezdtünk, mik azok a teendök, aminek a végére kell jàrni,hogy el lehessen indulni a hajoval.

Kezdödött az àram beinditàsàval, ami solar panelok segitségével müködik,ellenörizni kellett a vitorlàkat-azok kötelzetét (természetesen a fövitorlàn egy kb. 8 cm-es szakadàst talaltunk,amit kézzel kellett megvarni -no comment-  es az orrvitorla forgo feje beakadt a kötelzetbe ,igy még P.-nek volt egy kis àrbocmàszàs is ) aztan jött a horgony-horgonylànc ellenörzése -amiben egy pàr szem elrozsdàlt,igy ki kellett fürészelni-. motor beinditasa-ezzel volt talàn a legkevesebb bajunk , termeszetesen a WC is ilyenkor döglik be,amikor lenne mas,amit csinalni kell,szoval még terven kivül WC javitàs is volt, A dinghyre napvédelem ellen valami ruhàt kellett kreàlni...

Egyszoval minden napra jutott valami tennivalo,sürgés-forgàs....és közben vàrtuk a telefont a kiemelöhelyröl,hogy melyik nap-hàny orakkor tudnak bennünket kiemelni...ja,és meg mindig Poroson voltunk...az ut még hàtra volt.. :)

Poros-KIlada autoutviszonylatban kb. 50 km--ezt a tàvolsàgot a kanyargos hegyi utak miatt kb. 1 ora alatt tudjuk megtenni...hajos ismeröseink mondtak,bizony az ut hajoval erösen szélfüggö.Ha nincs szél, akkor vagy vàr az ember fia ( màr ha van ideje ) vagy beinditja a motort és motorozik.De ezt elöre az öreg indiàn sem tudja megmondani,hogy lesz...minimum két napot- jo esetben- kell szamolni erre a tàvolsàgra. Rà kellett ébrednünk,hogy a tengeren a tàvolsàgokat és az idöt teljesen màs mércével mérik...Hajos baràtok elsö tanacsai közé tartozott,felejtsük el az autopàlyàk gyorsasàgàt,vegyünk vissza a gàzbol minden tekintetben,bizony ez Görögorszàg...az idönek itt teljesen màs fogalma van,mint nàlunk...Ha egy görög azt mondja,nem probléma, mindjàrt megcsinalom,kezdjünk el aggodni.. :)

P. es a dinghy csupaszon
A kiraly uj ruhaja ...
... 3 het mulva :(

2016.05.13

a vitorlavarràs örömei...

2016.05.15

az orrvitorla kötélzetének kibogozàsa...:D

2016.05.16

kàbelkàosz - megspékelve egy màr üres daràzsfészekkel- P. àllitolag eligazodik rajta... :D

Úgy szenvedtünk hajótörést, hogy el sem indultunk... :D

Csendes, sötét este volt, amikor nyugovora tértünk.Eppen elaludtam, amikor E. felugrott az àgyban és azt mondta...  " valami nagyot koppant "...

Kidugtam a fejem az ajton, àm félàlomban nem làttam semmi feltünöt, ami aggodalomra adott volna okot, igy visszahanyatlottam a pàrnàra.Közöltem E.-vel, biztos csak àlmodtad, koppanàsnak nyoma sincs.

Kisvàrtatva azonban furcsa neszre lettünk figyelmesek, mint amikor öszi szél fujja az avart.Erre a neszre màr mindketten kipattantunk az àgybol és hallgatoztunk.Fura mod a hang csak a hajon belül volt hallhato, kint néma csend honolt.Ebben a néma és sötet csendben  tünt fel, hogy a körülöttünk horgonyzo hajok mind elmentek !!!!!!

CSodalkozàsombol E.hangja riasztott fel, " ez a boja ilyen laza ? "

megevelve a mooring kötelét rögtön vilàgossà vàlt, leszakadtunk a bojàt rögzitö nehezékröl  és sodrodunk a nyilt tenger felé.A koppanàst valoszinüleg az elszabadulo boja okozta.

Szerettem volna felébredni, de sajnos ébren voltunk. A sötétségben egy bojàt làttam lassan elhaladni mellettünk, kikaptam a làdàbol pàr kötelet és a dinghybe ugrottam. A sötétségben nehéz volt kivenni a bojàt és hamar egyértelmüvé vàlt, hogy nem érjük el, tul tàvol sodrodunk. A parton az éjszakai élet tàvoli zajait hallottuk. Valahol a tàvolban nevetgéltek és egy auto hangjàt lehetett hallani , de a vilàg nem vett rolunk tudomàst. Sötet éjszaka volt.

Tàvolabb pillantva làttam, hogy az öböl kijàratàig màr csak egy helyen vannak bojàra kötve hajok, utànna a szoros kapuja és a nyilt tenger következik.

E.-nek kiàltottam, hogy akassza ki a fendereket a hajo oldalàra, mig csonakhalàlàban vàgtàztam az utolso kikötött katamaràn hajohoz.

Mig felmàsztam az idegen hajo  fedélzetére, Smiley méltosàgteljesen és csendben elsuhant ,fedelzetén a fendereket aggato E.-vel. Gondolkodàs nélkül az elsö bikàra tekertem a kötelet...5 m...7 m...12 m ...20m ... milyen hosszu ez a kötél ?   végtelennek tünö màsodpercek utàn Smiley kifarolt, a kötel elfogyott és kifeszült és hurrrrà , megàlltunk...

Remegve vettünk levegöt, ez a katamaràn volt az utolso àllomàs.Ezt követöen a sodràs a nyilt tengerre vitt volna minket vagy a sziklàknak.Lassu mozdulatokkal visszahuztuk Smileyt a megmentö katamaràn oldalàhoz, majd megforditottuk, hogy egyformàn legyenek sodràs irànyba.

Az éjszaka hàtralevö részét  éber figyelemmel töltöttük.Vajon megtartja-e a két hajo sulyàt a boja ?

Szerencsére ezen a hajnalon teljes szélcsend volt, a sodràs is gyengült, igy sikerült a mooringunkat  ujbol megerösitve rögziteni és a szökevény Smileyt  visszakötni a helyére.

Utolag tudjuk, hogy nagyon nagy szerencsénk volt, hiszen a hajo 5-6 éve ezen a bojàn àll teljesen örizetlenül, védtelenül. Pont akkor szakadt el a rögzitö lànc, amikor mi a fedelzetén voltunk és meg tudtuk fékezni a vilàggà indulo hajot.

A furcsa hangok a hajotestben a sekély vizben sodrodo hajotest és dus aljnövenyzet surlodàsàbol adodo hang volt.Szerencse volt, hogy az öböl iszapos, igy szirtnek nem ütköztünk, legfgeljebb " medret kotortunk ."

Az örangyal ott ült a vàllunkon... :)

2016.05.23

Megcsörrent a telefon...végre fix idöpontunk volt a kiemelésre...csütörtök 9 ora...màr csak el kellene jutni Kilàdàra.

Elöttünk àllt kb. 60 tmf. Ugyanoda a szàrazföldön autoval egy ora az ut.Nekünk hajoval 3 nap kellett hozzà. Heinz és Angie - német baràtaink - segitettek ennek az utnak a kivitelezésében. Szombat, vasàrnap viharos, szeles idö volt, igy a hétfö igérkezett megfelelönek az indulàshoz.

Reggeli utàn  kifordultunk a Porosi öbölböl és Hydra irànyàba forditottuk a hajot. Szél hiànyàban motort kellett inditani. Hamar kiderült, hogy az egyik gàzolajszürö hibàja miatt a motor 1500-as fordulaton leàll. Igy alapjàraton ketyegö vasvitorlàval haladtunk csigalassusàggal Hydra felé. Reméltük, hogy a sziklaszirtek utàn kedvezö széllel tudunk vitorlàzni.

Am a szélnek màs dolga akadhatott, mert még a legkisebb vitorlàt sem tudta megtömni levegövel.
Csendesen pöfögtünk tovàbb egészen estig, amikor Hydràval szemközt egy csendes öbölben horgonyt dobtunk.

Gyönyörü, szuperholdas éjszaka volt.

Màsnap reméltük, hogy elerjük kitüzött célunkat, de a kedvezötlen széljàràs miatt Porto Cheli kikötöjében kerestünk éjjeli pihenöt. A viharos szél miatt horgonyörséget tartottunk, mert a délutan folyamàn a hajo a horgonyon pàr métert megcsuszott.

A szél reggelre sem csitult ,a tarajos hullàmoknak gyengélkedö motorral nekivàgni eszetlenség lett volna.Igyhàt vàrtunk, mig Posseidon kitombolja magàt és dél körül utunkra engedett. Pàr mérfölddel Kilada elött végre kedvezö szél tàmadt igy harmadnap estére  befutottunk a Kiladai öbölbe.

Még aznap este beàlltunk a kiemelö medencébe, vàrva a màsnap délelötti hajokiemelésre.

2016.05.26.

Smiley kiemelésének napja!!!!

A kiemelo állomás valóban 9 óra helyett l0-kor megkezdte a " repülo delfin " hadmüveletet.
A 40 tonnás vasmonstrum csigalassusággal kigurult a kiemelo medence partfalára.Hatalmas hevedereket akasztottak a daru csigáira és ezeket átfüzték a hajó hasa alatt.Miliméter pontos munka kezdodött.A daru nagyon lassan megfeszitette a hevedereket ,majd  lassan, szinte észrevétlen sebességgel Smiley az egekbe tört :D

A daru a föld felett lebego Smileyel elindult a pár méterre várakozó trailer felé.Nagyon hosszas, gondos illesztés után Smiley az utánfuton pihent kiékelve, rögzitve.Ezt követoen nagy nyomásu  mosóval eltávolitották " Gerzsont és társait " a hajó aljáról.Ezek után megindult a menet a szárazföldi bázisunkra, ahová leállitották és felbakkolták Smileyt.

Kaptunk egy 4 m-es létrát, vizet és áramot...és azt mondták--kalimera---

Ezzel kezdetét vette a szárazföldi hadmüvelet...